Tentang

Monday 28 January 2013

Jahat Harta

Di suatu sudut kedai makan itu, aku duduk dan memesan minuman. Tatkala sedang menunggu, satu kelibat tersenyum dan terus duduk di hadapanku. Tiada salam, tiada mukadimah perkenalan, dia terus memulakan bicara. Ah... sebelum itu, biarlah aku perkenalkan dirinya sebagai malaikat nakal.

Bicaranya mudah. Lebih ciri kepada sebuah pesanan. Begini lebih kurang adanya;

"Jadilah se-jahat yang kamu mampu dan puaskanlah dirimu sebelum waktunya menjadi kaya-raya. Kerna bila kamu sudah berharta, nescaya kamu sudah bosan untuk melakukan kejahatan"

Bila difikir dalamnya, ada benar sepotong kata-kata ini. Lalu aku senyum simpul mengiakan.


-Yoba-

5 comments:

hana hadi said...

erm.. ada btolnya jugak. huhu nak ada harta tu yang susah

AdinataGus said...

Kira bila dah kaya lagi senang terjebak dgn kejahatan?

ewanthology said...

dah banyak duit lebih mudah terjerumus kepada kejahatan ke, sampai bosan nak buat jahat lagi.

Pan. said...

aku turut senyum

Iman Nur Aima said...

sumpah aku lari...*tetiba jer datang duduk bagi pesan serupa itu...