Tentang

Thursday 7 February 2013

Positif

"Mereka semakin kurang ajar. Dahulu perihal ketuanan Melayu, ni kali perihal isu Kalimah Allah pula dipersoalkan. Celaka-lah mereka ini!"

Merah padam muka teman-ku kesan amarah yang membara.

"Sabar sahabat..." jawab aku, pendek.

Benar, selayaknya dia harus berang bila agama yang dianuti penuh girang diinjak hingga lunyai oleh mereka yang digelar kafir harbi ini.

"Mana boleh sabar, ini hal agama. Kalau dia di hadapan aku, sudah lama mati aku kerjakan dia."

"Kau terlalu ikutkan emosi.  Cuba kau selidiki secara dalam dengan konteks yang besar, mana tahu mungkin kau akan nampak positifnya?" 

"Gila! Mana datang positifnya selain yang aku nampak jalan menuju kehancuran? Cuba kau ceritakan pada aku apa yang kau lihat?"

Lalu aku terangkan lebih kurang begini adanya;

Jika kamu percaya dengan Allah SWT, aku yakin segala apa yang terjadi ni ada hikmahnya. 

Aku berpandangan apa yang terjadi tak lebih sebagai bentuk peringatan dari Allah SWT supaya kita lebih dekat dengan diri-Nya. Untuk terus mengingati diri-Nya.

Supaya umat Islam kini, yang telah berpecah-belah mengikut idealogi masing-masing untuk kembali bersatu padu. Aku lebih gemar melihat situasi ini sebagai suatu proses kesedaran dan kebangkitan.

Bukankah sewajarnya begitu?

Dan pernahkah kau terfikir kenapa Allah SWT menurunkan isu ini pada pemimpin utama parti politik bukan Islam dan bukannya dikalangan umat Islam itu sendiri?


-Yoba-

5 comments:

Unknown said...

Setuju.Semua yang berlaku ada hikmahnya. Lihat melalui perspektif berbeza. :)

Anonymous said...

Bagi aku... Senang ja... Allah swt yg Wujud yg punya segalaNYA atau kalimah allah di atas beberapa helaian kertas... Yang intipatinya hanya kosong belaka

-khalifah-

Sigaret Perisa Kafein said...

Salam.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Ya, Allah swt adalah Tuhan sekalian alam; bukan hanya Tuhan umat Islam.

Kita milik Tuhan, tapi Tuhan bukan milik kita.

-AsaSiaga-

Nong Andy said...

sy tak terkata-kata membaca komen2 di atas..

" Kita milik tuhan, tapu tuhan bukan milik kita"

ya. itulah yg sebenarnya.

Wadi AR said...

Tuhan adalah sekalian semua makhluk