Tentang

Tuesday 30 October 2012

Sebelahnya.




Lewat petang itu aku datang ke kedai kopi kegemaran, dan duduk di sudut biasa. Kunci, wallet dan sekotak sigaret (sekali dengan lighter) aku letakkan di atas meja dan terus pesan secangkir kopi, seperti kebiasaan. Dalam sedang leka lihat sana sini, mata aku semacamnya terpaku melihat satu pasangan yang asyik berkasih di meja hujung.

Dua susuk itu, dan aku kenal separuh bagian darinya. Demi Tuhan, aku kenal si gadis itu, tapi si teruna tidaklah pula aku pasti siapa.

Teruna.
Kerna aku yakin mereka masih belum berkahwin. Maksud aku, bernikah. Ya, mungkin saja mereka sudah berkahwin tapi aku pasti yang mereka masih belum bernikah. Walau semesra mana mereka berkasih, beda-nya pasti nampak bila pasangan suami istri itu mesra-nya juga lain, tidak sepertinya itu.


"Dan dengan hanya satu genggam (atau dua), dilunakkan menjadi sebatian untuk disimpan kemas di dalam relung dan kemudiannya berobah menjadi sesuatu yang lain. Perlahan-lahan. Sedikit-dikit. Tidak terus, tetapi berperingkat. Ianya bercambah dan ditiup menjadi sempurna.

            Entah kenapa, tangan celaka buat ianya hilang menjadi hitam yang mati."



*diam*

Ya, pasti. Aku kenal gadis itu.

Tanpa tunggu pesanan, lama dikit aku bangun dan berlalu.


-AsaSiaga-

16 comments:

Nong Andy said...

ah.. aku kenal perasaan itu..!

farra fajima said...

kau tabah.
aku percaya kau tabah.
gadis itu tidak tercipta untuk kau.
:')

Aing said...

aww..awek ko ke asasiaga?

Gillette Flores said...

Aku rasa aku keliru sekarang.
Kau gadis atau jejaka?

Maaf - aku sangka kau gadis selama ini.

Anonymous said...

Nong Andy, jadi kita kongsi rasa yang sama mungkin.

farra fajima, aku sudah lama sadar akan itu. *senyum*

SaddLone, seingat aku, iyalah.

Gillete Flores, salam perkenalan daripada aku. Mungkin post yang kau baca selama ini daripada HeroinSeven. Dia juga penulis blog ini. Aku AsaSiaga. Kami berkongsi blog atas nama SigaretPerisaKafein. Dan ada juga penulis lain, Buck Futter dan Yoba. Empat, kesemua kami. Nama penulis akan ada disertakan di hujung tulisan kebiasaanya. *senyum*

-AsaSiaga-

Jiwa Perempuan Gila said...

Tolol kan perasaan bgtu ... sakit jiwaa

Iman Nur Aima said...

hargai perasaan sakit itu...thrill tau! dan ia takkan lama :)

puteri jalanan a.k.a annur said...

bila memori lama tersingkap semula,kita jadi haru terpaku,jika menyakitkan kita membenci lalu pergi,jika manis kita tersenyum lalu menyapa,jika pahit kita mengusap muka lalu istighfar...

bangkit dari kenangan lama,dunia tuhan besar kan?makhluknya saja tak mampu kau ungkap ramainya...:)

Felly Sophia said...

Dan rasa sakit itu lah yang buat kau kuat, AsaSiaga. :)

monologmalamhari said...

aku rasa sakit itu .

Anonymous said...

Jiwa Perempuan Tolol, semua sakit2 itu harusnya dilepaskan.

Iman Nur Aina, kalau kamu menjanjikan ianya takkan lama, jadi akan aku hargai sakit itu sejauh mungkin. *senyum*

Tuan Puteri, sepertinya aku fikir telah bangkit tapi bila kenangan silam itu diletakkan betul2 di depan mata, ah rasanya lain pula. Sedikit masa lagi perlu, aku fikir.

Felly Sophia, insyaAllah..

fierul, ya? Sama lah kita. *gelak*

-AsaSiaga-

Pan. said...

cinta lama?

Anonymous said...

kadang-kadang kita akan dicuit kenangan bila memori melintasi kita. teguhlah, jodoh itu rahsia Tuhan.

Mia said...

gadis yang pernah buat kau bahagia suatu ketika dahulu , bukan ? moga kau tabah , kawan :)

ஜ miss klanika ஜ said...

pedih gak mata lu time tu ye dak?

Anonymous said...

Pan., begitulah... *senyum*

Konfrontasi Lara, Nissa Jefry, insyaallah. terima kasih teman.

miss klanika, terus bawa ke hati. ah, ketika itulah. ketika itu.

-AsaSiaga-